آيا شما هم به موبايل اعتياد داريد؟

امروز مقاله اي در مورد انواع فوبيا مي خواندم كه نوع جديدي از فوبيا را ديدم كه در روانشناسي كلاسيك وجود نداشت. نومو فوبيا no mobile phobiaيا ترس از دوري موبايل يكي از جديدترين ترس هاي انسان امروزي است. در اين رفتار اگر فرد از موبايل خود دور باشد، ‌دچار اضطراب و نگراني شديد ميشود. روزانه سهم بسيار بالايي از زمان به شبكه هاي اجتماعي و برنامه هاي ارتباطي موبايل مي شود. آيا تا بحال توانسته ايد تخمين بزنيد كه چه ميزان از وقت خود را به كار كردن با موبايل ميپردازيد؟ اگر اين زمان را در موارد ديگر مانند يادگيري زبان، مطالعه كتاب يا ورزش صرف كنيد،‌ خواهيد ديد به موفقيت هاي زيادي دست خواهيد يافت.
آيا شما هم علائم زير را در خود سراغ داريد؟
اگر هر چند دقيقه يكبار و برحسب عادت صفحه موبايل خود را روشن ميكنيد.
اگر هنگام خواب نيز موبايل را نزديك به خود قرار ميدهيد.
اگر هنگامي كه موبايل را در منزل جا ميگذاريد، خيلي كلافه و مضطرب ميشويد.
اگر بدون هيچ دليل در شبكه هاي اجتماعي هستيد.

احتمالا به نومو فوبيا مبتلا هستيد. اما نگران نباشيد، زيرا اين پديده شايع را ميتوان با برنامه ريزي و بررسي در ناخودآگاه كنترل كرد. در بسياري از كشورهاي دنيا اين پديده بصورت يك اعتياد جدي بشمار مي آيد و كمپ ها و مراكز مشاوره تخصصي براي آن در نظر گرفته شده است. ‌پس لطفا به آن جدي نگاه كنيد و سعي كنيد وابستگي خود را به آن كاهش دهيد. پيشنهاداتي كه در ادامه به آن ميپردازيم، ‌تجربه شخصي من بوده و نتايج خوبي را از آن بدست آورده ام.
چند دقيقه مي توانيد از موبايل خود دور باشيد؟
براي شروع اين تمرين را انجام دهيد. مدت زمان مراجعه به تلفن همراه و چك كردن پيام ها را بررسي كنيد. در مدت يك ساعت چند بار موبايل خود را بي دليل چك ميكنيد؟ براي اين عمل هيچ مقياس و اندازه اي وجود ندارد اما ميتوانيد با اندازه گيري زمان، تعداد دفعات را كمتر كنيد. از آنجايي كه اين عادت بصورت ناخودآگاه انجام ميشود،‌ سعي كنيد قبل از هربار مراجعه به تلفن همراه، اين عمل را در خودآگاه بررسي كنيد و از خود بپرسيد چرا بدون دليل ميخواهم موبايل را چك كنم؟

تعداد چك كردن موبايل در يك ساعت را ثبت كنيد و هر روز سعي كنيد از عدد آن بكاهيد. بطور مثال اگر در هر ساعت 15 بار موبايل خود را چك مي كنيد، در روز تقريبا به 200 مورد خواهد رسيد.
شبكه هاي اجتماعي را محدود كنيد:
اكثر افراد بصورت افراطي در تمام شبكه هاي اجتماعي عضو هستند و بدون آنكه دليل آنرا بدانند، از آنها استفاده ميكنند. شبكه هايي مانند فيسبوك، لينكدين، وايبر، تلگرام، اينستاگرام، واتس اپ، تانگو، واير و..اگر به اين ليست بلند بالا دقت كنيد خواهيد ديد اكثر اين برنامه ها تقريبا كاربردي مشابه دارند.
روشي كه براي من مفيد بود،‌ محدود كردن اين برنامه ها بود. پس از اينكه توانستم از بين تمامي برنامه ها فقط از 2 مورد آن استفاده كنم، تغيير محسوسي در زمان استفاده ايجاد شد. همچنين اگر بتوانيد بجاي بسته هاي اينترنت موبايل از واي فاي استفاده كنيد، در اين حالت فقط مجبور خواهيد شد براي كارهاي ضروري از اينترنت استفاده كنيد.

عادات جايگزين پيدا كنيد

ميتوان با قرار دادن رفتار و عادت جايگزين،‌ عادت فعلي را كمرنگ كرد. به طور مثال ميتوانيد از مطالعه كتاب يا پرداختن به يك ورزش سبك بپردازيد.

خود را جريمه كنيد

همچنين ميتوانيد براي خود جريمه در نظر بگيريد. بدين صورت كه براي استفاده از موبايل يك زمان مشخص در نظر بگيريد و اگر بيشتر از آن از موبايل استفاده كرديد خود را جريمه كنيد. براي اينكه بتوانيد متعهد تر باشيد پيشنهاد ميشود اين موضوع را با يكي از اعضاي خانواده يا دوستان در ميان بگذاريد و به آنها قول دهيد اگر بيش از ميزان مشخص شده از موبايل استفاده كرديد،‌جريمه نقدي شويد. اين جريمه ميتواند ذهن شما را شرطي كند و تاثيرات خوبي به جاي بگذارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − سه =