SONY DSC

چگونه صبح زود از خواب بيدار شويم؟

چرا سحرخيز نيستم؟ اين سئوال اكثر افراديست كه دغدغه موفقيت و تلاش را دارند. بسياري از افراد را ميبينم كه از كسل بودن و اهمال كاري گله دارند. آنها مي گويند سحرخيز بودن برايشان تبديل به يك آرزو شده است. در اين مقاله قصد داريم از چند منظر به اين رفتار بپردازيم.

آيا انگيزه اي براي زود بيدار شدن داريد؟

قبل از هركاري ببينيد براي چه موضوعي ميخواهيد زود از خواب بيدار شويد؟ مواقعي را بياد بياوريد كه مي خواهيد صبح زود به يك مسافرت لذت بخش برويد و يا قرار ملاقات مهمي داشته باشيد، در اين حالت از تمام امكانات مانند زنگ هشدار موبايل و وسايل ديگر استفاده ميكنيد تا به موقع از خواب بيدار شويد. اگر ميخواهيد صبح زود با انرژي و انگيزه بيدار شويد، ابتدا هدف لذت بخشي مثل تناسب اندام، ادامه تحصيل و آموختن يك مهارت مورد علاقه را مشخص كنيد.

در اين حالت ذهن شما درگير مسئله شده و شما را ترغيب مي كند براي رسيدن به هدف.

خواب خود را برنامه ريزي كنيد

دكتر ميلتون اريكسون در يكي از درمانهايش بر روي يكي از بيماران از روش جالبي استفاده كرد. وقتي بيمار از خواب طولاني و اختلال در گوارش خود شكايت داشت،‌ او پيشنهاد داد هر شب قبل از خواب يك ليتر آب بنوشد. در اين حالت زودتر از خواب بيدار شده و ميتواند در روزهاي آتي سحرخيزي را تبديل به يك عادت كند.

شما هم با الهام از اين داستان ميتوانيد روش خود در خصوص صحرخيزي را پيدا كنيد و عادت جديدي خلق كنيد.

به ذهن بسپاريد

بياييد باهم تمريني انجام دهيم. اين تكنيك نيز يكي از پركاربرد ترين تكنيك هاي ان ال پي در خصوص تغيير كيفيت تصاوير فرعي ميباشد. در اين حالت با تجسم رفتار مورد علاقه خود در آينده،‌ ميتوانيم به مغز فرمان دهيم كه چه انتظاري از آن داريم. خب چند دقيقه قبل از خواب،‌ در ذهن خود روز بعد را تجسم كنيد كه صبح چه ساعتي از خواب بيدار خواهيد شد؟  صفحه يك ساعت را تجسم كنيد. عقربه هاي ساعت را بصورت بزرگ و با يك نور خاص تجسم كنيد (نور سبز يا قرمز).

سپس ساعتي را كه ميخواهيد از خواب بيدار شويد را تجسم كرده و عقربه ها را در آن تنظيم كنيد. در كنار تجسم ميتوانيد زمان بيدار شدن را بصورت عبارت تاكيدي براي خود تكرار كنيد. مثلا چندبار بگوييد ” من فردا صبح ساعت 6 بيدار ميشوم”.

مزيت اين روش اينست كه يك تكيه گاه ذهني ديگر به كيفيت تصاوير اضافه و در ناخودآگاه ثبت ميشود. در اين حالت ذهن شما تا صبح اين عبارت و تصوير را بارها تكرار ميكند و ميتواند در آينده با خلق رفتار جديد، نتيجه دلخواه را به همراه داشته باشد.

لطفا جو گير نشويد

حتما افرادي را ديده ايد كه وقتي تصميم ميگيرند ورزش كنند، در روزهاي اول بصورت افراطي و با شدت زياد به ورزش ميپردازند و پس از  چند روز از تاب مي افتند. يا افرادي كه تصميم به درس خواندن ميگيرند، ابتدا از 20 صفحه در روز شروع ميكنند سپس به 15 صفحه و هر روز كمتر و كمتر. سعي كنيد بصورت پلكاني زمان خواب خود را تنظيم كنيد. مثلا اگر قرار است در دراز مدت هر روز ساعت 6 از خواب بيدار شويد،‌ اينكار را از روز اول انجام ندهيد.

هميشه اين توصيه را به دوستان داشته ام كه از فرمول “تمركز” و “پيوستگي” براي رسيدن به هر هدفي استفاده كنند و نتايجي عالي خواهند گرفت.

2 دیدگاه

  1. ممنون از مقاله عالي شما
    سئوالي داشتم در خصوص تكنيك ان ال پي كه درمتن اشاره كرديد. آيا تجسم بايد يكبار انجام شود؟ من در خصوص تجسم كمي مشكل دارم منون ميشوم راهنمايي كنيد.

    • باسلام
      شما ميتوانيد از تمرين هاي تجسم استفاده كنيد. چند روز را به تجسم وسايل منزل و چيزهايي كه بطور واضح در ذهن نقش بسته اند بپردازيد. سپس اين تجسم را جزيي تر كنيد تا ذهن با چالش جديد مجبور به يافتن تصاوير جديد كند. همچنين ميتوانيد ابتدا يك جسم را نگاه كنيد و پس از بستن چشم، آنرا تجسم كنيد.
      همانطور كه قبلا در خصوص خلق عادت جديد در nlp گفتيم، ساختن عادت جديد نيازمند تكرار و شكل گرفتن مسير عصبي است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 4 =